«НЕМОВ РІКА, ЩО НАРОДЖУЄТЬСЯ ЗІ СТРУМОЧКІВ, ОЗЕРЕЦЬ, ГІРСЬКИХ ПОТІЧКІВ, ЛЮДСЬКЕ ЖИТТЯ БЕРЕ ПОЧАТОК З ШКІЛЬНОЇ ПАРТИ. ВОНА – КОЛИСКА МАЙБУТНЬОЇ ДОЛІ» О. А. ЗАХАРЕНКО

Структура та органи управління закладом освіти

 



УПРАВЛІННЯ ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ 

➢ органи колегіального управління школою (конференція, педагогічна рада, нарада при директору);
 ➢ адміністрація школи (директор, його заступники);
 ➢ органи громадського самоврядування (учнівське самоврядування, учителів (профком, методична рада), батьків (піклувальна рада).

 ПРИНЦИПИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМ ЗАКЛАДОМ

 Принцип демократизації управління передбачає істотне розширення прав учителів та педагогічного колективу, заміну командно-адміністративних методів управління демократичними, створення комфортного морально-психологічного клімату в колективі, доброзичливих стосунків між адміністрацією закладу і учителями, педагогами і учнями, педагогічним колективом і батьками; передбачає моральне і матеріальне стимулювання творчих пошуків учителів. 

Принцип поєднання колегіальності з персональною відповідальністю. Персональну відповідальність перед державними органами за роботу освітнього закладу несе його директор. Керівник освітньої установи може самостійно приймати рішення з питань, які стосуються його компетенції і визначені статутом закладу, і вимагати їх виконання від інших членів колективу. У прийнятті рішення керівник зобов'язаний враховувати думку членів колективу, якщо вона не суперечить законам України. Директор своїм наказом реалізує рішення педагогічної ради, органів громадського самоврядування, якщо вони відповідають чинному законодавству.

 Принцип науковості передбачає, перш за все, управління закладом освіти на основі законів України, нормативних актів та широкого використання досягнень науки про управління освітою, результатів досліджень психолого-педагогічних наук, передового педагогічного досвіду. 

Принцип перевірки фактичного виконання прийнятих рішень. Невід'ємною частиною управління освітнім закладом є перевірка виконання Закону України «Про освіту», нормативних актів органів управління, наказів і розпоряджень директора, рішень педагогічної ради. Без об'єктивного державного контролю за виконанням працівниками закладу своїх функціональних обов'язків неможливо правильно управляти освітнім закладом.
 
Принцип оперативності, конкретності і діловитості. Оперативність управління означає своєчасне вирішення завдань, поставлених перед колективом закладу освіти. Конкретність в управлінні вимагає розв'язання завдання на основі точної, перевіреної інформації. Здійснюючи внутрішньошкільний контроль, керівник закладу, крім глибокого і детального аналізу проведених заходів, повинен дати і конкретні рекомендації педагогічним працівникам. Керівник закладу освіти повинен бути всебічно компетентним у питаннях педагогічної теорії і практики, основ наукової організації праці, передового досвіду в управлінні закладом освіти. Він повинен добре знати перспективи та невідкладні завдання роботи закладу, яким керує, знати рівень державних вимог, вміти збирати факти, узагальнювати практичний досвід, правильно використовувати кращий досвід педагогічних працівників. 

Принцип цілеспрямованості у діяльності керівників закладу освіти означає спрямування зусиль на вирішення головних і визначальних завдань освіти і виховання на кожному конкретному етапі розвитку суспільства. Цілеспрямованість в управлінні передбачає вміння із багатьох завдань, які стоять перед освітнім закладом, вибрати основні, від розв'язання яких залежить успіх роботи закладу освіти.
 
Принцип ініціативи і активності. Цей принцип передбачає постійну підтримку керівником закладу освіти, його заступниками творчих пошуків педагогів, розвиток їх ініціативи і активності в розв'язанні актуальних завдань освітнього процесу. 

Принцип оптимізації передбачає досягнення високої ефективності в педагогічній діяльності при умові розумної і доцільної затрати зусиль. Це можливо на основі наукової організації праці педагогічних працівників і учнів закладу, завдяки вмілому використанню особистих якостей кожного працівника, при умові створення оптимальних умов для підвищення якості освітньої роботи. 

Педагогічна рада — це постійно діючий дорадчий колегіальний орган. Головою педагогічної ради є директор освітнього закладу. Педагогічна рада діє в рамках Положення про педагогічну раду. Її робота спрямована на вдосконалення освітнього процесу, його методичне забезпечення; на розв'язання питань морального та матеріального стимулювання праці учнів, переведення до наступного класу; на підвищення кваліфікації педагогічних працівників, впровадження досягнень науки і передового досвіду в практику їх роботи та інше. Планується робота педагогічної ради в довільній формі. Кількість її засідань визначається потребою закладу освіти, але не менше чотирьох разів на рік.

 Конференція (загальні збори) є вищим органом громадського самоврядування закладу освіти. На конференцію обирається однакова кількість делегатів від трьох категорій: працівників закладу освіти, учнів ІІ-ІІІ ступенів, батьків і представників громадськості. Кількість делегатів від кожної категорії та термін їх повноважень визначається статутом освітнього закладу. 

Конференція правочинна при наявності не менше половини її делегатів. Рішення приймається простою більшістю голосів присутніх делегатів. Періодичність скликання конференції, як правило, не менше одного разу на рік. Право скликати конференцію мають директор закладу, делегати, якщо за це висловилось не менше третини їх загальної кількості.

 Основними напрямами роботи конференції є такі: затвердження основних напрямів діяльності освітнього закладу, заслуховування звітів директора, прийняття рішення про стимулювання праці та ін. Рада закладу освіти обирається на конференції відкритим або таємним голосуванням. До її складу входить однакова кількість представників від працівників цього закладу, учнів ІІ-ІІІ ступеня, батьків і громадськості.

 Методичне об’єднання – це об’єднання вчителів одного предмета, яке націлене на конкретне переосмислення загально дидактичних, загально педагогічних положень стосовно освітнього процесу, вирішує питання відновлення змісту освіти, пошуку ефективних технологій і методик викладання предметів, розвитку й саморозвитку вчителів та учнів.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар