«НЕМОВ РІКА, ЩО НАРОДЖУЄТЬСЯ ЗІ СТРУМОЧКІВ, ОЗЕРЕЦЬ, ГІРСЬКИХ ПОТІЧКІВ, ЛЮДСЬКЕ ЖИТТЯ БЕРЕ ПОЧАТОК З ШКІЛЬНОЇ ПАРТИ. ВОНА – КОЛИСКА МАЙБУТНЬОЇ ДОЛІ» О. А. ЗАХАРЕНКО

Положення про змішану форму навчання

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор КЗ «Бобрицький ліцей»

__________Михайло ГОНЧАРОВ

від 06.01.2023 року










                                   ПОЛОЖЕННЯ



про змішану форму здобуття повної загальної середньої освіти

в КЗ «Бобрицький ліцей» Бобрицької сільської ради

Черкаської області







Положення розроблено відповідно до Закону України "Про освіту", Закону

України "Про повну загальну середню освіту", «Концепцією розвитку

дистанційної освіти в Україні», затвердженою Міністерством освіти і науки

України 20.12.2000 p., «Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», схваленою Указом Президента України від 25 червня 2013 року 344/2013, наказу МОН «Деякі питання організації дистанційного навчання»від 08.09.20 1115 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за 941/35224, листа МОН «Щодо організації дистанційного навчання» від 02.11.2020 1/9-609 та з метою забезпечення організації змішаного навчання

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Це Положення визначає основні засади організації освітнього процесу із використанням технологій змішаного навчання. Положення є нормативним документом, що регламентує організацію процесу змішаного навчання в закладі освіти.

Метою впровадження змішаного навчання у закладі освіти є:

організація освітнього процесу за рахунок застосування сучасних інформаційно-комунікаційних та інноваційних освітніх технологій, у тому числі особистісно-орієнтованого підходу;

забезпечення рівного доступу здобувачів освіти до навчання в школі; сприяння подальшому самостійному навчанню протягом життя;

забезпечення систематичного моніторингу якості освіти. Основне завдання змішаного навчання:

забезпечення можливості реалізації права на здобуття освіти:

підвищенняякості та ефективності освітнього процесу шляхом застосування сучасних освітніх технологій;

створення додаткових можливостейспілкування вчителів і учнів умежах активної освіти;

забезпечення контролю якості освіти;

зменшення ризику захворіння учасників освітнього процесу.


У Положенні використані наступні терміни:



асинхронний режим - взаємодія між суб'єктами змішаного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо;

електронні освітні ресурси з навчальних предметів (інтегрованих курсів) - засоби навчання на цифрових носіях будь-якого типу або розміщені в інформаційно-телекомунікаційних системах, які відтворюються за допомогою електронних технічних засобів і можуть застосовуватися в освітньому процесі при вивченні окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів); електронне освітнє середовище - сукупність умов навчання, виховання та розвитку учнів, що забезпечуються за допомогою сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;

змішане навчання є підходом, педагогічною й технологічною моделлю, методикою, що поруч із онлайн-технологіями спирається також і на безпосередню взаємодію між здобувачами освіти та вчителями.

інформаційно-телекомунікаційна система змішаного навчання (електронна освітня платформа) - програмно-технічний комплекс, що об'єднує систему електронних освітніх ресурсів, програмне забезпечення для створення, накопичення та доступу до таких ресурсів, а також для організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання (у тому числі ефективної взаємодії учасників освітнього процесу та контролю за навчанням);

інформаційно-комунікаційні (цифрові) технології змішаного навчання -технології створення, накопичення, зберігання та доступу до електронних освітніх ресурсів з навчальних предметів (інтегрованих курсів), а також забезпечення організації та супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв'язку, у тому числі мережі Інтернет;

синхронний режим - взаємодія між суб'єктами змішаного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі

або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції;



система управління змішаним навчанням - програмне забезпечення,



призначенедля організаціїосвітнього процесу, ефективноївзаємодії учасників



освітнього процесу та контролю за навчанням через мережу Інтернет (у тому числі електронного розкладу занять, електронних класних журналів/ щоденників);

суб'єкти змішаного навчання - учні, педагогічні працівники, батьки або інші законні представники неповнолітніх учнів (далі - батьки), асистенти дітей, які беруть участь в освітньому процесі за дистанційною формою здобуття освіти або з використанням технологій дистанційного навчання в іншій формі здобуття освіти;

технології змішаного навчання - комплекс освітніх технологій (технології розвивального, проєктного, змішаного, диференційованого, програмованого, модульного навчання тощо), а також інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, що дають можливість реалізувати процес дистанційного навчання.

Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту".




2. ПРИНЦИПИ ТА МОДЕЛІ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ




При організації освітньої діяльності колективу учнів педагог повинен



воло діти різними моделями змішаного навчання. Змішане навчання



передбачає поєднання очних та дистанційних методів навчання, де дистанційне навчання складає 30 70%.

Основними принципами змішаного навчання є:



- головне - мета, а не спосіб доставки інформації; - підтримка персональних стилів навчання;

- наявність форм та методів формування життевих та предметних компетентностей учнів;

Рекомендується використовувати такі моделі навчання:



Модель «Face-to-FaceDriver» (модель підкріплення традиційного



навчання)



Під час реалізації навчальної складової основна частина навчального мате- ріалу вивчається у процесі традиційного уроку при безпосередній взаємодії з учителем, а електронне навчання використовується як доповнення до основ- ної програми (найчастіше робота з електронними ресурсами організовується протягом навчального заняття).

Модель «Rotation» (ротаційна модель)



Навчальний час розподілено між індивідуальним електронним навчанням і навчанням у процесі традиційного уроку разом з учителем, який може також здійснювати дистанційну підтримку при електронному навчанні.

Особливості цієї моделі:



учні поділяються на групи і переміщуються по класу за певний проміжок часу між різними навчальними «станціями» (ротаціями);

хоча б одна мінірупа (до прикладу, якщо в класі 30 учнів, то 1 мінірупа складається із 7–8 учнів) повинна виконувати завдання онлайн, інші працювати над проектом або завданням, використовувати потрібне приладдя для ефективної роботи;

учні повинні пройти усі «станції» під час уроку. Модель «Flex» нучка модель)

Освітня діяльність при якій онлайн-складова є основою навчання учнів, навіть якщо певна діяльність і відбувається офлайн. Учні працюють кожен за індивідуальним, гнучким графіком, який включає різні формати навчання. Учитель є доступний для будь-яких консультацій, і підлітки вчаться, здебільшого, в приміщенні школи, та виконують індивідуальні домашні завдання.

Учитель може надавати підтримку за необхідності через такі заходи, як робота в малих групах навчання, групові проекти або індивідуальне консультування. Існують приклади реалізованих гнучких моделей, у який

вчитель надає більше або менше підтримки. Це співвідношення потрібно



підлаштовувати під конкретного педагога та мети впровадження змішаного



навчання.



Модель «OnlineLab» нлайн-лабораторія)



Навчальна програма освоюється в умовах електронного навчання, яке організоване в аудиторіях, оснащених компютерною технікою (наприклад, кабінет інформатики),і супроводжується учителем (у поєднанні з навчанням у традиційній формі).

Модель «Selfblend» (модель «особистий вибір»)


Кожен учень має індивідуальний графік і не обовязково відвідує кожне доступне навчальне завдання. Графік складається вчителем.

Модель «Online Driver» (переважно дистанційне онлайн-навчання) Передбачає освоєння більшої частини навчальної програми за допомогою

електронних ресурсів; очні зустрічі з викладачем носять періодичний характер (обовязковими є консультації, співбесіди, звіти).

Модель «Flipped Classroom» (модель «перевернутий клас»)



Учні вивчають теорію вдома, самостійно керуючи своїм часом і темпом вивчення теми, а в класі дискутують і глибше засвоюють матеріал. Вчитель лише фасилітує цей процес і допомагає вирішити спірні питання.

Комбіноване навчання проходить у три етапи: самостійне вивчення матеріалу, традиційний урок з інтерактивними вправами, продовження інтерактивного навчання і підтримки на робочому місці.

3. ПОРЯДОК ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ Змішане навчання організують і реалізують в закладі освіти в межах

покладених на них повноважень.



Рішення про використання змішаного навчання приймається на засіданні педагогічної ради школи. На основі рішення педагогічної ради складається наказ по школі, щодо запровадження змішаного навчання.

На веб-сайті закладу освіти розміщується інформація щодо змішаного навчання.

Обовязковою вимогою є наявність навчальних матеріалів (теоретичні



матеріали, завдання, тренувальні тести за темою, підсумкові тести, допоміжні



матеріали) та результатів освітнього процесу (наявність робіт учнів, оцінки).




4. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ Основним документом, який визначає організацію освітньої діяльності

за технологією змішаного навчання є освітня програма закладу освіти. Змішане навчання впроваджується на період визначений наказом директора закладу освіти та містить дистанційні та очні періоди.

Дистанційний період для здобувачів за потреби, визначається та затверджується наказом по школі.

Тривалість та послідовність періодів дистанційного та очного навчання відзначається у плані-графіку освітньої діяльності.

Під час дистанційного періоду здобувачі освіти послідовно опановують навчальний матеріал під керівництвом вчителів. Здобувачі освіти приймають участь у заняттях синхронної та асинхронної взаємодії, уроках, семінарах, практичних заняттях, консультаціях відповідно до розкладу занять та запланованих видів діяльності.

Очні навчальні заняття проходять за розкладом. Під час їх проведення у здобувачів освіти формуються практичні уміння та навички і здійснюються контрольні заходи.

Дотримання графіка освітньої діяльності є обов'язковим. Здобувачі освіти зобов'язані вчасно виконувати завдання дистанційного та очного періодів навчання.

Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти за допомогою дистанційних технологійздійснюється під час проведення навчальних занять, а також шляхом оцінювання результатів самостійної роботи та індивідуальних завдань, що виконуються здобувачами освіти в електронній формі. Результати оцінювання заносяться до «Електронного журналу»

Обсяг навчального матеріалу, що вивчається дистанційно, може бути

скорочено за рахунок менш важливих, на думку вчителя, питань програми



навчальної дисципліни.



У випадку неможливості окремих здобувачів освіти брати участь у



змішаному навчанні (відсутність технічних засобів для навчання) педагогічний працівник надає індивідуальне завдання учню та надсилає їх на особисту електронну пошту (Viber тощо) або телефонує у крайньому випадку надсилає завдання Укрпоштою. Упродовж зазначеного часу здобувач освіти повинен виконати письмове завдання, написати розбірливим почерком відповідь на них, вказати своє прізвище, ім'я, клас та надіслати чітку фотографію відповіді на Viber (електронну пошту) вчителю у крайньому випадку надсилає виконане завдання Укрпоштою.

Автентифікація здобувача освітиздійснюється на початку змішаногонавчання (відповідальний за цей процес класний керівник). Здобувач освіти автентифікується в за допомогою корпоративного облікового запису на онлайн платфомі Google Account.

У разі виникнення під час навчання обставин, які унеможливлюють виконання учнем завдання в призначений термін учень або його батьки повинні негайно повідомитикласногокерівника абоіншувідповідальну особупроці обставини за допомогою визначеного каналу зв'язку (телефон, месенджер тощо). За цих обставин необхідність та час здачі завдання вирішує вчитель, який надавав завдання. Якщо мова йде про виконання контрольної роботи в синхронному режимі рішення про завдання, час виконання та здачі роботи приймає вчитель при узгодженні з заступником директора.

Вчителі здійснюють перевірку виконаних завдань, використовуючи можливості онлайн платфоми Google Classroom.

Для участі у змішаному навчанні необхідно:



учню отримати логін, пароль для входу в Google Account;

учням або їх батькам (для учнів яким не виповнилося 13 років) зареєструватися на платформі Google Classroom, та приєднатися до класу

навчання;



учням або їх батькам (для учнів яким не виповнилося 13 років)



приєднатися до навчальної групи в Viber.



Це дає можливість учням своєчасно отримувати повідомлення та знайомитися з оголошеннями, заходити у навчальні класи, завантажувати інформаційні файли, здавати завдання у визначений вчителем термін завдань, проходити тематичні тести.

Учень знайомиться і виконує необхідні завдання, що передбачені для підготовки до занять у класі. Це може бути опрацювання теоретичного матеріалу, підготовка питань до теми, підготовка матеріалів до практичних, лабораторних або звичайних занять в класі, тести.

За виконані завдання учень отримує оцінку, яка фіксуються в журналі (паперовому та електронному).

Для отримання онлайн-консультацій учень може надіслати викладачу повідомлення засобами середовища у визначений для консультацій час. При необхідності учитель може запропонувати учневі скористатися аудіо або відео зв’язком для більш детальної консультації учня.

Вчителям під час змішаного навчання необхідно: ознайомити учнів з вимогами під час змішаного навчання;налагодити особистий звязку з учнями;

перевірити наявності учнів під час онлайн уроку, повідомити класному керівнику список відсутніх учнів;

підготовити додаткові навчальні матеріали для учнів;



надсилати ясно написані повідомлення, які містять інструкції, добре структуровані та не мають помилок; відповіді учням та їх батькам пише у доброму тоні (дружньо, ввічливо, професійно);

взаємодіяти з учнямиідодатковопрацюватиз тими, хтоуникає занять;взаємодіяти з батьками, щодо необхідності навчання учнів під час

дистанційного навчання; у разі ухилення батьків від відповідальності щодо навчання дитини звертатися до шкільної соціальної служби;

слідкувати за роботою класу та підтримувати аохочувати) сумісну діяльність;

будувати на основі коментарів учнів конструктивні шляхи освітньої діяльності та використовувати проблемні питання для підтримки та активізації діалогу;

зосереджувати та підтримувати увагу групи на дискусійних питаннях та контролі, особливо при аналізі його результатів.

Шкільному психологу під час змішаного навчання необхідно: проводити психологічну підтримку учнів та вчителів; взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, надавати консультації;

надаватипрактичніпорадибатькам:щоробити, якщотривожно, стрес, як можна собі допомогти впоратись та надати допомогу дітям;

надавати психологічну підтримку учасникам освітнього процесу; реагувати на запити вчителів щодо роботи з учнями, які потребують

допомоги.


Педагогу соціальному під час змішаного навчання необхідно: забезпечити соціально-педагогічний супровід дітей та підлітків; сприяти взаємодії закладу освіти, батьків, служб у справах дітей,

соціального захисту, центрів соціальних служб для сімї, дітей та молоді, кримінальної поліції та інших підрозділів державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, неурядових та громадських організацій з метою адаптації дитини до дистанційного та змішаного навчання;

надавати рекомендації учням, батькам або особам, які їх замінюють, вчителям з соціальних питань; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу учням, зокрема дітям та підліткам, які потребують піклування, учням інших категорій, які потребують соціально-педагогічного супроводу; батькам з багатодітних, неповних, проблемних сімей та сімей, які потрапили у складні життєві обставини.

5. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ Змішане навчання в ґрунтується на використанні технологій дистанційного навчання для забезпечення безперервного освітнього процесу.

Реалізація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання здійснюється за організації комунікації всіх суб'єктів дистанційного навчання за допомогою електронних засобів використання яких затверджено на засідання педагогічної ради.

Основною складовою інформаційного забезпечення змішаного навчання є платформа Google Classroom, e-schools.info, Google Meet, Viber/

Інформація щодо особливостей забезпечення змішаного навчання розміщується на сайті закладу освіти.

На онлай- платформах, які використовуються під час змішаного навчання передбачена робота користувачів у таких ролях:

«Вчитель» -керує та наповнює навчальні класи завданнями та допоміжними матеріалами, навчає та оцінює діяльність здобувачів освіти;

«Учень» - має найменший набір прав, може користуватися усіма доступними матеріалами та виконувати визначені види діяльності.

Доступ до онлайнплатформ, які використовуються для змішаного навчання персоніфікований. Кожний здобувач освіти та викладач має доступ лише до тих класів, на які вони зареєстровані для участі у освітній діяльності. Ролі та доступи згідно ролям надається вчителем.

Державна атестація при змішаному навчанні відбувається згідно нормативним документам.

В межах кожної теми навчальний матеріал потрібно групувати за такими видами:

Теоретичний навчальний матеріал містить обов'язкові навчальні ресурси, які направлені на засвоєння теоретичних основ та відображає логіку навчання і надає здобувачу освіти теоретичні відомості в обсязі достатньому

для формування програмних результатів навчання.



Крім адаптованого до самостійного вивчення статичного



теоретичного матеріалу, доцільно розміщувати мультимедійні презентації,



аудіо- та відео-матеріали, флеш-ролики; довідкові данні тощо.



Практичні (лабораторні) роботи охоплюють навчальну діяльність



здобувача освіти за участю викладача, направлену на вирішення завдань



згідно теми яка вивчається. Цезаняття, які виконуються з участю вчителя. До



кожної роботи потрібно надати:



мету та завдання, рекомендації до їх виконання;



навчальноетодичні матеріали до практичних абораторних) робіт рекомендується оформлювати у вигляді pdf-файлів, посилань на файли різних форматів;

форму подання результатів виконаної роботи;

критерії оцінювання кожної роботи зав необхідністю;



варіанти індивідуальних завдань за необхідністю.



Результат виконання практичної абораторної) роботи здобувачі



освіти можуть надсилати викладачеві в електронній формі до навчального



класу або здати паперову роботу (за домовленістю).



Завдання для самостійної роботи. Ці завдання передбачають виконання завдань, які потребують осмислення навчального матеріалу. Завдання формуються у такій формі:



текст завдання;



форма подання результатів виконання; термін виконання;

критерії оцінювання за потребою;



список додаткових друкованих та Інтернет-джерел за потребою.

Поточній контроль. Для оцінювання знань, умінь та навичок, набутих



під час вивчення теми, використовуються завдання або тести обсягом не більше 12 тестових завдань.

Підсумковий контроль передбачає наявність матеріалів для підготовки

здобувачів освіти до написання контрольної роботи.



Прикінцеві положення



1. Положення набуває чинності з моменту його затвердження



директором закладу освіти.



2. Контроль за виконанням Положення покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи.

3. У випадку внесення змін або доповнень у державні нормативно-правові документи, що регламентують питання цього Положення, відповідні пункти Положення втрачають свою чинність і вступають у дію внесені зміни.



СХВАЛЕНО

на засіданні педагогічної ради

від 06.01.2023 Протокол № 4




Немає коментарів:

Дописати коментар